dinsdag 12 november 2013

pompoentaart







































ik schreef er geloof ik al eens eerder over
maar favoriet is deze herfstigepompoentaart nog steeds
het is vrij eenvoudig te maken
maar met wat meer tijd kun je het nog extra lekker maken
dat deed ik deze keer wel

de taartvorm bekleed je met bladerdeeg
onderin een laag fijngesneden of gemalen noten
(amandelen of hazelnoten smaken extra lekker hierbij)
in de koekenpan ui en knoflook zachtjes bakken
(ik gebruik wel zo'n stuk of 4 uien en een hele bol knoflook)
de uien en knoflook op de notenlaag

de pompoen in kleine blokjes snijden
en dit met wat olie gember en verse kurkuma
in een afgelosten koekenpan zachtjes laten garen
als het zacht geworden is is het goed en kan het van het vuur af

op de ui en knoflook een laag rauwe bladspinazie met wat grof zeezout
dan de zachtgeworden pompoen erover 
extra lekker vind ik het met wat fijngesneden salie
of wat verse tijm of verse oregano
(zou er een van kiezen die je zelf lekker vindt,
het zijn allemaal vrij uitgesproken smaken
en zo bij elkaar is dat teveel vind ik zelf)
weer een laag spinazie 
(een beetje aandrukken want het slinkt nog heel erg in de oven)
als laatste een laag met kaas
dat kan geraspt maar kunnen ook gewoon plakken kaas zijn
gebruik de kaas die je zelf lekker vindt
ik gebruik meestal gewone jonge kaas
omdat deze goed smelt en niet te hard wordt

eet lekker!

1 opmerking: