zaterdag 31 augustus 2013

pompoensoep



























ondanks dat ik dit meer een herfstig gerecht vind maakte ik gister toch pompoensoep.
de pompoen lag immers al een poosje in de kast en moest echt gebruikt worden.
voor de soep gebruik ik een hele pompoen die ik in kleine stukken snijd.
dit kook ik in water met een bouillonblokje tot de stukken zacht zijn.
in een koekenpan fruit ik wat ui, ik doe er wel een stuk of vier middelgrote in,
en een stuk heel fijn gesneden gember. als het zacht een beetje glazig is doe ik het bij de soep. ook doe ik er een blikje kokosmelk en wat geraspte kokos bij. dan pureren tot het glad is. dat gaat het best als alles nog goed heet is.
omdat we er verder niets bij eten doe ik er nog wat dingetjes doorheen om het toch een echte maaltijd te maken. 
van oud brood maak ik kleine blokjes die ik in de oven (niet te heet) met wat lekkere olie en grof tijm zeezout knapperig laat worden. als het bijna klaar is pers ik er een bol knoflook over uit, en doe het nog even terug in de oven. niet te lang want knoflook wordt gauw donker.
de croutons kun je heel goed bewaren, gewoon in de koelkast, en op een ander moment nog eens eten. ik maak meestal veel tegelijk hiervan. het is ook heel lekker in een salade.
in een pan rooster ik wat pompoenpitten en zonnebloempitten, die ik samen met de croutons in de soep doe. flink wat fijngehakte koriander erover. en als extra maak ik in de oven hele dunne kaaskoekjes. ik gebruik parmezaanse kaas, die ik fijnrasp en in kleine platgedrukte hoopjes op een bakpapier in de oven leg. hoeft niet lang, als je ziet dat de kaas gesmolten is, is het klaar. goed laten afkoelen en voorzichtig met een dunne spatel losmaken, en in de soep steken.
eet lekker!




1 opmerking: