vrijdag 24 mei 2013

uit de oven






menno kwam met een tas vol prachtige witte asperges thuis.
een meisje van zijn werk kende iemand die ze teelt en nam voor ons een paar kilo mee.
supervers, ik hoefde ze nauwelijks te schillen.
in de koelkast lagen ook nog groene. 
daar wilde ik toch iets meer verzinnen, met al die asperges bij elkaar.
ik maakte er een taartje uit de oven mee.
de bodem is van bladerdeeg
dan om en om een laag witte en een laag groene asperges. vier lagen dik.
ik maakte een mengseltje van drie eieren, een fijngesneden stuk feta, 
bosui en flink wat peper en grof zeezout. 
dat goot ik eroverheen en deed het in de hete oven. 
de asperges hoeven niet persé voorgekookt. 
tenzij je houdt van wat zachtere groenten.
wij vinden het lekker als de groenten nog iets knapperig zijn.

erbij maakte ik een frisse sla, van drie verschillende soorten sla.
spinazie, waterkers, en friseesla uit ons eigen kasje!
erdoor deed ik rasijs, artisjokharten, kappertjes en peterselie
eroverheen een dressing van olie, wittewijnazijn, mosterd en beetje appeldiksap.

en weet je wat ik altijd zo fijn vind aan een ovengerecht?
het is altijd teveel, en heel makkelijk nog een keer te eten.
dus vanavond heb ik vast een korte kooksessie.
dat is ook wel eens fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten